کد مطلب:275523 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

مهدویت اصالت دارد یا عارضه است؟




سرو افراخته چون قامت رعنای تو نیست

كیست آن كو بجهان واله و شیدای تو نیست [1] .



-اصل مهدویت در اسلام، باور داشت قیام رادمردی است از دودمان پیامبر، كه با نیروئی خداوندی، در آخر الزمان ظهور كرده و جهان را به نیكی در آورده كران تا كران هستی را یك آئین، یك حكومت و یك قانون خواهد گزارد. با انقلاب او عدل و شادی همه جا بپراكند و اسلام و فرامینش تمامی به عمل در آید... تمامی فرق اسلامی با نام مهدی او را شناخته، ذكر و خصایصش را در نوشته های خویش به نگارش در آورده اند. اما شیعه در این میان بیشتر به سخن نشسته، ویژگیهای فراوان تری از این انقلابگر آخر الزمان بدست داده است. او را دوازدهمین امام دانسته كه زمام رهبری را پیامبر بفرمان الهی



[ صفحه 15]



بدیشان سپرده كه اولین آنها علی (ع) و آخرینشان مهدی (ع) است، مهدی نهمین فرزند از نسل سومین امام - حسین (ع) - و همنام و همكنیه پیامبر است. و نیز فرزند بلا فصل امام حسن عسكری (ع) و آخرین ذخیره ولایت است كه بفرمان الهی ظهور خواهد كرد تا در آخرین لحظاتی كه باطل می رود تا بر حق چیره گردد، استیلای كامل حق را نمایانده، عدالت را در همه جا بگسترد. شیعه مطابق سندهایش كه آنها را به پیامبر و ائمه می رساند، برای آن حضرت غیبتی طولانی، قائل شده است كه در آن هنگام پیروان پاك نهاد او می بایست كه منتظر و چشم براه باشند تا هر گاه برون آید بیاری و همكاری او شتافته برنامه جهانیش را به انجام آورند. بر این باور، این غیبت هم اكنون نیز ادامه دارد و امام زنده و آگاه اما ناپیدا از چشم مردم رهبری امت را بدوش می كشد و به وسیله نمایندگانش، كار مومنان را راهبری می فرماید. پی آمد این غیبت طولانی طول عمری است دراز گونه كه مخالفان را به شك و تردید در می آورد كه پس از تحقیق اثری از این شك باقی نمی ماند، شیعه علاوه بر اینها، خصایص دیگری نیز برای امام طبق همان مدارك می افزاید... اكنون برای آن كه توهم ساختگی بودن فكر مهدویت را از بین برده باشیم و اینكه ساخته و پرداخته شیعه است و گروههای دیگر آن را باور ندارند دست به مدارك اصیل اسلامی برای اصالت یا عدم اصالت مهدویت می یازیم تا واقعیات روشن شوند. بر این پایه ابتدا از قرآن شروع می كنیم كه زنده ترین سند قطعی



[ صفحه 16]



اسلام است و پس از آن به روایات نگاهی گذرا می اندازیم و سپس به شیوه دانشمندان سلف و اجماع علماء گذشته نظر می دوزیم تا اصالت را تحقیق كنیم. در همگی مراحل بیشتر تكیه بر مدارك اهل تسنن است كه نمودار قطعیت همگانی این باور باشد و گاهگاه از دریای احادیث شیعه برداشته ایم. پس اینك از قرآن شروع می كنیم:


[1] غلام رضا قدسي، از شعر مصلح كل، در مجموعه نغمه هاي پيروزي، گرد آوري محمود اكبر زاده، صفحه 240 تا 244.